مدیر کل گمرک استان یزد ارزش صادرات و تراز تجاری استان را رو به رشد و مثبت اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱ 08 February 2024
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، محمدحسین سلمانی به مناسبت دهه فجر در نشست خبری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه این استان افزود: در سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۶۲۱ هزارتن کالا به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار از گمرک یزد به خارج کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به لحاظ ارزش ارزی ۶ درصد و از حیث ارزش ریالی ۵۲ درصد رشد را نشان می دهد.
وی  با اشاره به صادرات حدود ۹۰ قلم کالا از گمرک یزد به خارج کشور گفت: کاشی و سرامیک، مقاطع فولادی، شیشه ساختمانی و مظروف، ترکیبات کربن و مولیبدن عمده ترین کالاهای صادراتی یزد هستند.
سلمانی ادامه داد: کشورهای هدف صادراتی استان یزد عمدتاً کشورهای همسایه نظیر عراق، پاکستان، ترکیه، امارات و بعضا کشورهای آسیای دور و اروپایی هستند.
وی با بیان اینکه نیازمند تنوع بازار و سبد کالاهای صادراتی هستیم افزود: گمرک در این زمینه آماده ارائه تسهیلات و راهنمایی و مشاوره است.
مدیرکل گمرک یزد افزود: در گذشته کالاهایی نظیر فرش ماشینی، فرش دستی، پسته و صنایع دستی در سبد کالاهای صادراتی استان پر رنگ بود اما اکنون  در سبدکالاهای صادراتی یزد کالاهای حجیم با ارزش پایین قرار دارد و ارزش صادرات استان  با تناژ آن متناسب نیست.
مدیرکل گمرک یزد در ادامه با بیان اینکه تراز تجاری استان همواره با تفاوت چشمگیری مثبت بوده است  افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۱۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۳ میلیون دلار از گمرک یزد به کشور وارد شده است.
وی تاکید کرد: بخشی از کالاهای صادراتی و وارداتی استان از سایر گمرکات کشور ترخیص می شود که در این زمینه می توان به صادرات محصولات گلخانه ای تولیدی استان از گمرکات مستقر در مرزهای شمالی اشاره کرد.
سلمانی با اشاره به اینکه مواد اولیه  و ماشین آلات خط تولید عمده ترین کالاهای وارداتی استان هستند خاطرنشان کرد: واردات استان کاملاً در اختیار تولید، اشتغال و صادرات است و  ورود موقت مواد اولیه بدون حقوق و عوارض و استرداد حقوق و عوارض گمرکی از رویه های مهم گمرک یزد است.
مدیرکل گمرک یزد ادامه داد:  مواد اولیه در ورود موقت با ارائه تضمین بدون حقوق و عوارض  به کشور وارد می شود و محصول تولیدی پس از تكميل، تعمير يا فرآوري به خارج از کشور صادر می شود.
مدیرکل گمرک یزد در پایان خاطرنشان کرد: درآمد گمرک استان در ده ماهه امسال به بیش از ۹ هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۷.۳ هزارمیلیارد ریال ثبت شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار